söndag 8 augusti 2010

Kära Rabén & Sjögren


Kära Rabén & Sjögren, den senaste tiden har jag lagt märke till att ni rotat i arkiven och ger ut gamla klassiker på nytt (som "Hus är gott, sa Oskar" till exempel - en läckerbit till bok). Jag kan tipsa om ytterligare en, nämligen Jan Lööfs "En trollkarl i Stockholm", Lööfs allra första bok, utgiven 1966, och med ett helt annat manér än det som Lööf senare blivit känd för. Döbra. Vi kan läsa den hur många gånger som helst utan att tröttna (nåja, jag tröttnar lite). Om en trollkarl som trollar hjul på ett rivningshotat gammalt hus i Stockholm och kör ut det på landet tills kungen ger med sig och hälsar huset tillbaka igen. En kommentar till rivningshysterin på 60-talet antar jag.

PS: Artikeln om Jan Lööf på wikipedia avslutas med orden "Idag bor Jan Lööf mestadels i Grekland, men har en övernattningslägenhet i Stockholm." En sån avslutning hade jag gott kunnat tänka mig när jag är 70 år.

Inga kommentarer: