onsdag 21 mars 2012

Om bönder och författare


"Hon är bonde" sa min femåring om och om igen när vi tillsammans låg under en filt i soffan och tittade på dokumentären om Barbro Lindgren. Jag skrattade. Jag funderar fortfarande på om hon är det - på vad definitionen av en bonde är. Barbro har ju djur, bor på en gård, gräver i marken.

Jag skrattade också när jag i senaste "Vi läser" läste att Tomas Bannerheds ("Korparna") favoritord är ordet bonde, och att han tycker att det ordets absoluta motsats är båtluffare.

Ja, vad är vad? Det är inte lätt att förklara. Men femåringen vill veta, han är uppvuxen i stan. När han var lite yngre frågade han ofta med en nyfiken röst "är det här naturen?" när vi var på olika platser (en park, ett berg, en skog, en tunnelbaneperrong i förorten).

Ni har väl sett dokumentären om Barbro? Här finns den i annat fall.

Inga kommentarer: