måndag 9 januari 2012

Det är 2012 nu va


Så är julen över. Vi har varit "lediga" länge och är redo för vardag. Jag beställer biljetter. Svansjön på Dansens hus är slutsåld. Barnen från Frostmofjället på Stadsteatern inbokad (måste läsas innan, finns i nyutgåva från Svenska Barnboksinstitutet), liksom pjäsen "Hemma hos" på Teater 3. (Styr människan tingen eller är det tvärtom. Bra fråga.) Vad mer? Några tips?

Bilade hem från landet i lördags kväll. Tredje delen av Martin Widmarks böcker om Tyko Flores, "Polyhymnias guld" i ljudboksvariant räckte precis från västkusten till vår gata i stan. Jakob Eklunds släpiga och entoniga stämma höll tre fjärdedelar av familjen (en man, en kvinna, en flicka) på spänn. Att Andreas Palmaer kallar trilogin för "en serie charmiga pojkböcker för 2000-talet" i dagens DN är löjligt. Pojkböcker. Hallå: 2000-talet anropar.

Den andra stora recensionen (av Niki Dalys "Peters pusskalas") i dagens DN är också ofattbar (illustrationen ovan visar sexåriga Peter som i Batmandräkt och visir skyddar sig mot "tanternas" pussar"). Läs själva. 2000-talet anropar som sagt.

3 kommentarer:

Hedvig sa...

Hej! Jag håller verkligen med dig när det gäller ordet "pojkböcker". Däremot kan jag känna igen situationen i "Peters pusskalas" så väl. Både när det gäller mig själv som barn. Men tyvärr även hur det kan vara för mina barn idag. Hur mycket 2000-tal det än är.

Boktjuven sa...

Barnen från frostmofjället finns också som gratis e-bok på projekt Gutenberg:
http://www.gutenberg.org/ebooks/9828

Fast inte ny översättning då förstås.

Janina Kastevik sa...

Han kanske menade "en berättelse i samma anda som det man förr brukade kalla pojkböcker "eller något. Jag vill liksom tro det i alla fall.